Geborgen Werkwijze
Geborgde werkwijze Alcoholwet
Laatste aanpassing: 04-09-2024
Verantwoorde alcoholverkoop is voor Valkwijn.nl (Valk voor Thuis B.V.) van groot belang. Valkwijn.nl wil bij het bestellen van wijn en gedestilleerde dranken geen alcohol verkopen en bezorgen aan jongeren onder de achttien jaar.
In dit document, de geborgde werkwijze, wordt omschreven hoe door Valkwijn.nl invulling wordt gegeven aan verantwoorde verkoop op afstand. Met andere woorden, hoe de leeftijdgrens bij Valkwijn.nl wordt geborgd vanaf het moment van bestellen (telefonisch of online) tot en met het moment van levering. Hiermee wordt voldaan aan de in artikel 20A lid 1 sub b van de Alcoholwet gestelde eis dat men moet beschikken over een werkwijze waarmee wordt gewaarborgd dat de alcoholhoudende drank slechts wordt afgeleverd op het adres van de geadresseerde (of bij een distributiepunt) en dat de leeftijd van de persoon aan wie de alcoholhoudende drank wordt verstrekt wordt vastgesteld en dat deze werkwijze ook wordt gehanteerd.
Dit document is actueel en kan op elk moment worden opgevraagd. Het document wordt ten minste één keer per jaar geactualiseerd (n.a.v. een evaluatie) en bij iedere wijziging van de situatie. De geborgde werkwijze omschrijft:
1. Hoe Valkwijn.nl samen met eventuele ketenpartners (bezorgdiensten), de leeftijdsgrens bewaakt van bestelling van de maaltijd tot en met de bezorging;
2. Hoe Valkwijn.nl ervoor zorgt dat de werkwijze duidelijke en helder kenbaar wordt gemaakt voor medewerkers, eigen bezorgers en/of anderen die werkzaam zijn onder de verantwoordelijkheid van Valkwijn.nl;
3. Hoe Valkwijn.nl controleert op de juiste naleving van de geborgde werkwijze en hoe, naar aanleiding van evaluaties van de werkwijze, eventuele veranderingen worden doorgevoerd.
1. Proces (conform artikel 5.2, lid 1 onder a en b van het Alcoholbesluit)
· Iedere bezoeker van onze webshop die een bestelling plaatst is verplicht om te bevestigen dat hij/zij 18 jaar of ouder is en dat de ontvanger van deze bestelling ook 18 jaar of ouder is en bereid is om zijn/haar leeftijd met een geldig legitimatiebewijs te laten verifiëren. Tevens wordt op de webshop aan de klant gemeld dat bij aflevering degene die het pakket in ontvangst neemt 18 jaar of ouder moet zijn en zich desgevraagd ook dient te legitimeren.
· Bij online bestellingen is het verplicht dat de koper aangeeft tenminste 18 jaar of ouder te zijn. Om dit te controleren voert onze bezorgpartner een leeftijdscheck 18+ uit. Ook vraagt de bezorger naar een handtekening voor ontvangst en mag er alleen afgeleverd worden bij de ontvanger zelf. Dit wordt op de website kenbaar gemaakt in de afrekenstappen vóór betaling (Verwijzend naar: https://www.valkwijn.nl/leeftijdscontrole en opgenomen in
onze algemene voorwaarden en helpdesk pagina’s (FAQ).)
· Op onze marketinguitingen via Social Media en via onze wekelijkse nieuwsbrief geven wij aan wanneer wij alcoholhoudende dranken aanbieden en dat dit slechts voor personen van tenminste 18 jaar en ouder is geschikt d.m.v. de slogan ‘Geen 18, geen alcohol’ en ‘NIX18’ afbeeldingen.
o Nieuwsbrieven
o Flyers
o Gedrukt promotiemateriaal
o Footer website
· Bij een telefonische bestelling wordt altijd gevraagd of de koper 18 jaar of ouder is. Tevens wordt in alle gevallen aan de klant gemeld dat bij aflevering de klant 18 jaar of ouder moet zijn en zich desgevraagd ook dient te legitimeren.
· De externe bezorgdienst van Valkwijn.nl controleert bij aflevering de geboortedatum aan de hand van de aflevergegevens én het ID-bewijs dat de klant gereedhoudt. Legitimatie op verzoek van de bezorger blijft te allen tijde verplicht. Voor meer informatie: https://www.postnl.nl/zakelijke-oplossingen/pakket- versturen/verzendopties/leeftijdscheck/
Op het verzendlabel wordt duidelijk gewezen op een leeftijdscontrole. De bezorger scant dit label bij de overhandiging van het pakket en is dus duidelijk op de hoogte.
· Indien de klant niet thuis is tijdens de eerste afleverpogin, gaat het pakket naar een ophaalpunt in de buurt. Het pakket mag niet bij de buren worden afgeleverd. Bij het ophaalpunt wordt er gevraagd naar een geldig identificatiebewijs.
· Onze wijnen worden grotendeels in samenwerking met flespakket.nl bezorgd door PostNL. Ook leveren wij soms met een eigen bezorger, deze zal ook vragen naar geldig legitimatiebewijs.
2. Informatievoorziening medewerkers (conform artikel 5.2, lid 1 onder c van het Alcoholbesluit)
· Alle medewerkers van Valkwijn.nl worden geïnformeerd over de consequenties van niet-naleving van de verkoopregels. Van elke medewerker wordt verlangd dat hij/zij kennis van dit document/deze pagina neemt. De laatste versie van dit document/deze pagina is geprint en altijd beschikbaar voor de medewerkers. Ook worden onze medewerkers tijdens werkbesprekingen actief geïnformeerd over de verkoopregels en het belang van naleving hiervan.
· Externe bezorgers, zoals de pakketbezorgers van PostNL worden bij aanvang van de samenwerking geïnformeerd over de verkoopregels en het belang van naleving hiervan.
· Nieuw personeel krijgt standaard de werkwijze van KHN.nl mee betreffende het serveren van alcohol mee met zijn/haar contract en algemene bedrijfsvoorwaarden. (Oude versie e-learning). De e-learning ‘Voor Elkaar’ van de KHN kunt u vinden op https://www.khn.nl/cursus/e-learning-verantwoord-alcohol-schenken-horeca.
· Tevens is er controle op de telefonische en schriftelijke support d.m.v. een supervisor welke medewerkers kunnen aanspreken op niet-naleving van bovenstaand beleid.
3. Controle (conform artikel 5.2, lid 1 onder d van het Alcoholbesluit)
· Conform artikel 5.2, lid 1 onder d van het Alcoholbesluit, wordt jaarlijks bij alle winkels de geborgde werkwijze geëvalueerd en waar nodig bijgestuurd. Valkwijn.nl voert minimaal één keer per jaar onderzoek uit naar de uitvoering van de geborgde werkwijze.
· Indien medewerkers zich niet houden aan de werkwijze, worden maatregelen getroffen om deze afspraken alsnog te laten nakomen. Hierbij kan worden gedacht aan het opnieuw doorlopen van het inwerktraject.
· Indien medewerkers van onze ketenpartner zich niet houden aan de werkwijze, worden maatregelen getroffen om deze afspraken alsnog te laten nakomen. Dit gebeurt door een klacht in te dienen bij de accountmanager. Zo nodig wordt de samenwerking gestopt.
4. Meer weten over verantwoord alcoholgebruik?
· nix18.nl
· stiva.nl